Ze zijn niet tevreden, de Belgische Fairtraders. Hoewel 1 op 3 Belgische gezinnen fairtrade producten koopt, twee derde van de gemeenten in Vlaanderen actief campagne voert, we elke dag 90.000 Fairtrade bananen eten en 500.000 kopjes Fairtrade koffie drinken. Maar die cijfers moeten hoger, zeggen het Trade for Development Centre, Oxfam-Wereldwinkels en Max Havelaar België. Met de slogans “Maak van België het meest swingende Fair Trade land” en “Switch naar Fairtrade” geven ze daarom het startschot voor de 9e week van de Fair Trade. Onze solidariteit vertaalt zich het best als we ook daadwerkelijk en bewust meer Fairtrade producten aanschaffen bij onze wekelijkse inkopen. Boerenorganisaties stellen hun hoop op de Fairtrade markt in het Noorden; getuige hiervan het stijgende aantal coöperaties dat tot het Fairtrade systeem wil toetreden. Vorig jaar telden we 846 boerenorganisaties wereldwijd, dit jaar verwachten we een groei van 11%. Logisch dat consumenten daarop een antwoord moeten bieden!
Oxfam-Wereldwinkels en Oxfam-Magasins du monde stellen het onrecht van kindslaven bij de productie van chocolade aan de kaak. Vooral landen als Ghana en Ivoorkust, waar ongeveer 60 procent van de cacao in de wereld vandaan komt, komen in het vizier. Koen Van Bockstal, gedelegeerd bestuurder van Oxfam-Wereldwinkels: “Het Vlaams Parlement nodigt ons uit om ons verzoekschrift over deze problematiek toe te lichten tijdens de Week van de Fair Trade. Met deze timing toont het parlement dat het belang van fair trade als alternatief voor de ergste vormen van kinderarbeid begrijpt.” Aan Franstalige kant, loopt de campagne “L’esclavage des enfants, c’est dégoûtant” in de ‘Magasins du monde-Oxfam’ in Wallonië en Brussel. Deze zal plaatsnemen van 25 oktober tot 19 november en zal haar hoogtepunt bereiken tijdens het traditionele ontbijt weekend op 20 en 21 november. De campagne zal ook voortleven in de 120 middelbare scholen in de franstalige gemeentes waar Oxfam-Magasins aanwezig zal zijn.
Max Havelaar tracht de daadwerkelijke SWITCH naar FAIRTRADE producten via bedrijven laagdrempelig te maken. Verscheidene ondernemingen bieden tijdens de Week van de Fairtrade kant-en-klare instapkansen aan. Vanaf eind september communiceert Delhaize bijvoorbeeld over hun speciale Fairtradelogo, ontworpen om de twintigste verjaardag van hun eerste Fairtradekoffie te vieren. Ze pakken uit met een aantal permanente communicatiemiddelen om het veertigtal producten met keurmerk Fairtrade in de kijker te zetten. De Week van de Fair Trade is een initiatief van het Trade for Development Centre, in opdracht van de BTC (Belgisch Onwikkelingsagentschap) en in nauwe samenwerking met de belangrijkste spelers op de Belgische fairtrademarkt – Oxfam-Wereldwinkels, Oxfam-Magasins du monde en Max Havelaar België.
Guido Van Peeterssen.
Lees ook dit: http://archief2009.blogspot.com/2009/03/provincie-oost-vlaanderen-wil-fair.html
maandag 20 september 2010
Swing & Switch tijdens negende Week van de Fair Trade
Gepost door Guido Van Peeterssen op 07:46
Labels: Fair Trade, Fairtrade, Max Havelaar, Oxfam, Trade for Development Centre
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten