Dr. Luiz Naveda analyseerde in zijn doctoraatsonderzoek het samenspel van dans en muziek bij de Braziliaanse samba. Hij ontwikkelde daarvoor een analysemethode op basis van driedimensionele beelden. Luiz Naveda doctoreerde in de musicologie aan de UGent. Samba is de meest bekende muziek- en dansvorm van Brazilië en vertegenwoordigt een hele cultuur met verschillende dans- en muziekvormen. Luiz Naveda ging op zoek naar het samenspel van die dans en muziek. Tot nu toe bestonden geen goede methodes om deze relatie in detail te onderzoeken. Met behulp van technologie voor driedimensionale bewegingsopname ontwikkelde dr. Naveda analysemethodes die het mogelijk maken om vragen te beantwoorden als: 'hoe kan je een professioneel danser herkennen?' en 'hoe kan je de samba choreografie aanleren?'
Via de bewegingsopname kan de dans omgezet worden in een videoanimatie. Die toont hoe de gebaren van de danser gekoppeld zijn met de muziek. Sambamuziek heeft een complex ritme dat op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden. Dr. Naveda kon aantonen dat de sleutel tot het begrijpen van sambamuziek in de dans ligt. Muziek en dans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en om de muziek juist aan te voelen, moet de liefhebber vertrekken van een lichaamsbeweging. Zo toont het onderzoek aan hoe dansers bepaalde voorstellingsvormen gebruiken om de complexe choreografie van samba als eenvoudige bewegingen te vatten. Via nieuwe analysemethodes werden de verschillen tussen professionele en beginnende dansers in kaart gebracht, maar kon ook de regio en het geslacht van de dansers worden bepaald. Het doctoraatsonderzoek levert innovatieve toepassingen op met betrekking tot archivering, robotica en dansonderwijs.
Het doctoraatsonderzoek werd uitgevoerd onder begeleiding van prof. Marc Leman, directeur van het Instituut voor Psycho-akoestische en electronische muziek (IPEM) van de Universiteit Gent. Professor Leman heeft wereldfaam in het domein van de systematische muziekwetenschap. In zijn onderzoekslabo wordt met behulp van geavanceerde technologie bestudeerd hoe mensen hun lichaam gebruiken in omgang met muziek. De resultaten van het onderzoek aan het IPEM kunnen toegepast worden in de culturele, sportieve en medische sector. Website IPEM
Via de bewegingsopname kan de dans omgezet worden in een videoanimatie. Die toont hoe de gebaren van de danser gekoppeld zijn met de muziek. Sambamuziek heeft een complex ritme dat op verschillende manieren kan geïnterpreteerd worden. Dr. Naveda kon aantonen dat de sleutel tot het begrijpen van sambamuziek in de dans ligt. Muziek en dans zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, en om de muziek juist aan te voelen, moet de liefhebber vertrekken van een lichaamsbeweging. Zo toont het onderzoek aan hoe dansers bepaalde voorstellingsvormen gebruiken om de complexe choreografie van samba als eenvoudige bewegingen te vatten. Via nieuwe analysemethodes werden de verschillen tussen professionele en beginnende dansers in kaart gebracht, maar kon ook de regio en het geslacht van de dansers worden bepaald. Het doctoraatsonderzoek levert innovatieve toepassingen op met betrekking tot archivering, robotica en dansonderwijs.
Het doctoraatsonderzoek werd uitgevoerd onder begeleiding van prof. Marc Leman, directeur van het Instituut voor Psycho-akoestische en electronische muziek (IPEM) van de Universiteit Gent. Professor Leman heeft wereldfaam in het domein van de systematische muziekwetenschap. In zijn onderzoekslabo wordt met behulp van geavanceerde technologie bestudeerd hoe mensen hun lichaam gebruiken in omgang met muziek. De resultaten van het onderzoek aan het IPEM kunnen toegepast worden in de culturele, sportieve en medische sector. Website IPEM
Geen opmerkingen:
Een reactie posten