woensdag 15 juni 2011

Het is uit tussen Ken en Barbie.

Vrijetijdsketen Fun maakt vandaag bekend dat het voorlopig alle aankopen bij speelgoedfabrikant Mattel opschort. Aanleiding hiervoor is dat de fabrikant tot dusver geen duidelijke reactie heeft gegeven op een actie van Greenpeace, die aanklaagt dat Mattel bijdraagt tot de ontbossing van het Indonesische regenwoud, met name door materialen die daarvan het resultaat zijn te gebruiken om speelgoedproducten zoals de Barbiepoppen te verpakken. “Fun heeft als één van de belangrijkste retailketens van het land altijd zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid opgenomen door uitsluitend te werken met leveranciers van kwaliteitsproducten die maatschappij- en milieubewust werken”, zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. “Als actiegroepen die milieubewuste aanpak van onze leveranciers in vraag stellen, zien wij het als onze plicht om in het belang van de consument antwoorden te vragen van de leveranciers.”

Sinds kort voert Greenpeace campagne tegen speelgoedfabrikant Mattel onder de titel “Het is uit tussen Ken en Barbie”. Daarmee protesteert Greenpeace tegen het feit dat de speelgoedfabrikant zou meewerken aan de massale ontbossing van het Indonesische regenwoud om producten zoals Barbie te verpakken. Greenpeace breide op dinsdag 14 juni ook een vervolg aan de actie door in enkele Fun-winkels de verpakkingen van een aantal Barbie-producten met stickers te bekleven. Hoewel Fun vanuit zijn eigen maatschappelijke betrokkenheid begrip heeft voor de actie van Greenpeace, vindt de vrijetijdsketen dat deze niet van aard mag zijn om de vertrouwensband tussen Fun en zijn klanten te schaden. “Omwille van de geruchten die we hadden opgevangen, hadden we onze aankopen bij Mattel al fors teruggeschroefd”, geeft Bart Coeman aan. “Nu vragen we Mattel om snel werk te maken van een duidelijke communicatie, zodat we ook onze klanten correct kunnen informeren. In afwachting van een duidelijke boodschap van Mattel, schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten op.”

Fun neemt al sinds jaar en dag zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid op zonder daar veel stof te laten over opwaaien. “Het is een duidelijke optie om enkel samen te werken met leveranciers die de arbeidsomstandigheden en het milieu respecteren en oog hebben voor de samenleving en de toekomst van de planeet”, verduidelijkt Bart Coeman nog. “Indien we die waarden niet bij een leverancier terugvinden, sturen we ons aankoopbeleid bij. Voorts hebben we al diverse concrete acties ondersteund die een handje helpen om van de aarde een betere plaats te maken om te leven. Ik denk onder meer aan de solidariteitsweek van Oxfam, waarbij we onze klanten hebben aangespoord om herbruikbaar speelgoed binnen te brengen, aan onze structurele sponsoring van het kinderrevalidatiecentrum in het Universitair Ziekenhuis Gent. Ook in het dossier Greenpeace/Mattel willen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid duidelijk tot uiting brengen en daarom schorten we voorlopig alle aankopen van Barbie-producten bij Mattel op.”

Geen opmerkingen: