dinsdag 3 mei 2011

Renault gaat van start met de productie van de Energy dCi 130.

De Renault fabriek van Cléon start met het nieuwe gamma ecologische Energy motoren. De Europese kernmodellen van Renault en Nissan (het C-segment) zullen er als eerste mee uitgerust worden. Bij Renault zijn dit onder meer de Mégane en de Scénic. Later wordt deze nieuwe motor ook op andere modellen geïntroduceerd. Doordat Renault en Nissan de kosten deelden, konden beide groepen hun individuele investeringskosten reduceren. Het globale prijskaartje bedroeg 230 miljoen euro. Staan ook op het menu: een Stop&Start systeem met regeneratief remmen. Maar ook een nieuw hercirculatiesysteem voor uitlaatgassen: de lagedruk EGR. Hij wordt de krachtigste dieselmotor in zijn klasse en kan in vergelijking met zijn voorganger 20% minder CO2-uitstoot en brandstofverbruik voorleggen. Met een cilinderinhoud van 1,6 l voor een vermogen van 130 pk plaatst hij zich in het aanbod tussen de dCi 110 (ook wel de 1.5 dCi of K9K genoemd) en de dCi's van 150 tot 180 pk (ook wel gekend als de 2.0 dCi of M9R). Het koppel bedraagt 320 Nm.

De productie wordt exclusief aan de fabriek in Cléon toegewezen vanwege de specialisatie in de productie van hoogtechnologische motoren gespecialiseerd zijn. Renault beroemd zich op een bijzonder innovatieve bedrijfsinfrastructuur met een hoge productiviteitsgraad en garandeert in zijn persbericht een onberispelijke productkwaliteit. Dit motorblok zou in 2012 goed moeten zijn voor 30% van de in de vestiging geproduceerde motoren. De nieuwe Energy dCi 130 motor is één van de eerste verwezenlijkingen van de doelstellingen van het strategische plan Drive The Change 2016. Renault streeft ernaar een motor beschikbaar te stellen die tegelijk innovatief, milieuvriendelijk en kwalitatief hoogstaand is. Voor uitgebreider nieuws over deze nieuwe motor verwijzen wij naar Automania.

Geen opmerkingen: