dinsdag 8 november 2011

Boekvoorstelling: "Van Ezelsbank naar Schrijfsalon"

Jan Vanderhaeghen is cursist bij Centrum voor Basiseducatie - Leerpunt Gent-Meetjesland-Leieland. Hij is ook ambassadeur geletterdheid. Als ambassadeur wil hij het taboe rond laaggeletterdheid doorbreken. Iemand die laaggeletterd is, heeft moeite met vlot lezen, schrijven of rekenen en heeft het daarom niet zo gemakkelijk in onze maatschappij. Het is een probleem dat nog te veel verborgen is en dat onze aandacht verdient. In het boek schrijft hij over de oorzaken en de gevolgen van laaggeletterdheid, maar hij reikt ook oplossingen aan. Zijn boek werd voorgesteld op 8 november in aanwezigheid van deputé Hertog van de Provincie Oost-Vlaanderen en heel veel vrienden, kennissen, familie van Jan. Er waren een 100-tal aanwezigen.

Jan vertelt in zijn boek zijn levensverhaal. Hij richt zich naar mensen met hetzelfde probleem, zodat ze zich kunnen herkennen. Het boek is aangepast aan moeilijke lezers: de tekst wordt afgewisseld met heel wat foto's en illustraties. Er wordt ook gewerkt met korte tussentekstjes en citaten. Jan kreeg bij het schrijven de steun van een co-auteur, Farida Barki, die als redactrice werkt bij de krant Wablieft (de duidelijkste krant van het land). Bij Wablieft is schrijven in klare en eenvoudige taal heel belangrijk. Vandaar hun hulp bij dit boek. Het boek is trouwens ook verkrijgbaar op cd-rom als daisyboek (met de steun van Luisterpunt). Naast de lotgenoten richt hij zich met het boek ook naar het grote publiek voor wie de problematiek vaak nog ongekend is. Door de leerplicht tot 18 jaar lijkt het evident dat iedereen vlot kan lezen, schrijven en rekenen in onze maatschappij. Maar dat is het niet. Zo vertelt Jan in het boek over de vele trucs en smoesjes die hij gebruikt om zijn schrijfprobleem te camoufleren. Ontmaskerd worden was heel lang zijn grootste vrees en dat had zijn gevolgen in het dagelijks functioneren. Mensen die werken binnen de welzijnssector of in het onderwijs zullen na het lezen van dit boek misschien tot andere of nieuwe inzichten komen t.o.v. de mensen die dagdagelijks bij hen over de vloer komen.

Jan trekt nu met zijn boek op tournee. Er werd daarvoor een programma uitgewerkt. Er worden onder andere fragmenten voorgelezen uit het boek. Jan licht zelf een aantal thema's en gevoeligheden toe tijdens een gesprek en staat open voor heel wat feedback. Zorgen dat het thema geletterdheid bespreekbaar wordt, is zoals gezegd heel belangrijk voor hem. Laaggeletterdheid blijft een actueel thema. Heel wat jongeren verlaten de schoolbanken zonder diploma. Werken aan geletterdheid blijft dus ook de komende jaren belangrijk.

Jan over het boek: “Mijn verleden bestond uit armoede, vernedering, pesterijen en uitsluiting. Als kind van zeven moest ik in de klas op de Ezelsbank zitten. Men vond het niet de moeite om energie in mij te steken. Zo heb ik nooit goed leren lezen en schrijven. Ik miste de start en hield er een grote lees- en schrijfangst aan over. Maar ik ben niet bij de pakken blijven zitten! Er waren altijd mensen die in mij bleven geloven. Die vriendschappen hielpen mij vooruit. Rond mijn vijftigste vond ik eindelijk een aangepaste school waar ik als volwassene kon bijleren. Bij Leerpunt werd ik begrepen en kreeg ik veel kansen. Zo kon ik mijn angsten overwinnen. Ik oefende mijn lezen en schrijven, maar ik groeide vooral ook als mens.  Ik kreeg meer vertrouwen in mijzelf. Niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook als werknemer en als vrijwilliger sta ik sterker in mijn schoenen. Nu durf ik nieuwe uitdagingen aan. Mijn plaats is niet langer de ezelsbank, maar het Schrijfsalon, een creatieve groep waarin ik samen met anderen geniet van schrijven en vertellen. Ik heb mijn angst voor taal kunnen ombuigen tot een liefde voor taal. Dat maakt mij gelukkig. In dit boek heb ik mijn levensverhaal neergeschreven. Er staan ook interviews in met mensen die ik in mijn leven tegenkwam en die soms negatief, soms positief een invloed hadden op mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik hoop dat ik met dit boek het taboe rond laaggeletterdheid kan doorbreken en dat ik de lezers kan aanmoedigen, elk op hun eigen manier, om meer aandacht te hebben voor dit probleem”.

Prijs: €9/stuk + verzendingskosten - 72 blz – H27,5cm x B23cm
Cd-rom - daisyboek: €2/stuk + verzendingskosten (luisterversie)

Auteur: Jan Vanderhaeghen, geboren in Gent in 1955, woont nu te Melle.
Co-auteur: Farida Barki, redactrice Wablieft –
www.wablieft.be
Fotografie en grafische opmaak: Filip Erkens – www.avgeat.be
Illustraties: Kristof Colle – www.fetmaajk.be

Geen opmerkingen: