donderdag 28 oktober 2010

Braziliaanse groep investeert fors in haven van Gent

aelterman10Aan het nieuwe Kluizendok in de Gentse haven komt er een nieuwe terminal voor de opslag van vloeibare bulk zoals biodiesel en oliën. Het Havenbedrijf Gent sloot daartoe een overeenkomst, ter waarde van 70 miljoen euro, met het Braziliaanse Companhia Brasileira de Logistica (CBL). Gentse Havenschepen Christophe Peeters: “Dit bedrijf investeert in een terminal op een terrein van ruim 8 hectare aan het Gentse Kluizendok. Het zal beschikken over 350 meter kaailengte voor een jaarlijks voorziene overslag van 875.000 ton. Deze investering is één van de grotere investeringen van de laatste jaren in de Gentse haven. In een eerste fase komen er 30 tot 35 jobs”. De bouw van de terminal is gepland voor het najaar 2011 - voorjaar 2012 en neemt wellicht twee jaar in beslag.

CBL is het twaalfde bedrijf dat zich aan het Kluizendok vestigt. De terminal komt aan de noordkant van het dok (kant Rieme) en dient voor de opslag van vloeibare dieselolie, benzine, ethanol, biodiesel, plantaardige oliën en farmaceutische producten. Op het terrein zullen een 35-tal tanks van 5.000 m³ tot 10.000 m³ ingeplant worden, goed voor een totale opslagcapaciteit van om en bij 294.000 m³. De terminal zal bovendien een fabriek voor afvalwaterverwerking omvatten alsook kantoren, een laboratorium en een systeem van brandbeveiliging door middel van onder meer watertanks.

De eerste contacten tussen het Havenbedrijf en CBL werden gelegd tijdens de prinselijke missie naar Brazilië in mei 2010, in samenwerking met Flanders Investment and Trade Brazilië. Amper 6 maanden later ondertekenen beide de overeenkomst om in Gent fors te investeren. Deze investering sluit dan ook aan bij het recente strategische plan 2010 – 2020 van het Havenbedrijf: nieuwe bedrijven naar de haven van Gent halen, investeren aan het nieuwe Kluizendok, meer goederenoverslag boeken, jobs creëren en de activiteiten in de chemische sector uitbreiden.

De nieuwe trafiek is belangrijk voor de Gentse biobrandstoffencluster, want de Brazilianen voeren onder meer suikerrietethanol in. Brazilië staat veel verder met het bijmengen van biobrandstoffen. Waar wij op 4% zitten, liggen de percentages daar tot 36%. Havenbaas Daan Schalck: “Bovendien versterkt dit bedrijf onze focus op Brazilië. Voorheen hadden we al sterke relaties met de meer noordelijke haven van Santos voor fruitsaptrafieken en ertsen. Nu krijgen we er een verbinding met de Zuid-Braziliaanse haven Paranagua bij”. Link: 
www.interalli.com.br

Guido Van Peeterssen.

Geen opmerkingen: