Met zijn Liquid Room concerten brengt Ictus hedendaagse muziek en de nodige ambiance in een rockconcertsetting: twaalf muzikanten spelen meer dan vijftien composities op vier verschillende podia in één ruimte en dat alles non-stop en op één avond. De bar blijft open, het publiek kan luisteren hoe, waar en wanneer het wil. Gecomponeerde en geïmproviseerde muziek, elektronica en akoustica, strakke performance en schurende bricolage vloeien nu eens naadloos dan weer met een knal in elkaar over. Microtonaal bricoleur Harry Partch staat rug aan rug met een vroege Philip Glass, partituurloze impro staat haaks op de precieze schriftuur van Lachenmann, componisten Wolfgang Mitterer en Benjamin de la Fuente (samen met drummer Eric Echampard, incontournable in de Franse avant-Jazz-scene) zullen niet het dirigeerstokje maar respectievelijk elektronica en elektrische viool ter hand nemen. Liquid Room is een ‘interzone’ voor muzikale grensbewoners. Op het programma 160 minuten muziek van onder andere de la Fuente, Mitterer, Matuz, Partch, Reiter, Glass en Mâche.
Liquid Room laat zich inspireren door Nuove Sincronie, een bijzonder muziekfestival in Milaan, georganiseerd door Fausto Romitelli en Riccardo Nova. Het draait om hedendaagse muziek, maar dan in de sfeer van een rockfestival of van een nachtenlange elektronische improvisatiesessie: het publiek loopt vrij van het ene naar het andere podium, gaat binnen en buiten – de bar blijft open – terwijl de muziek zonder pauze doorgaat. In ware happeningstijl geeft de zaal ruimte aan een ketting van remix, improvisatie en creaties. Voor deze tweede editie van ‘Liquid Room’, die voor de eerste keer in Gent neerstrijkt, nodigt Ictus de Franse elektrische vioolspecialist en componist Benjamin de la Fuente uit. Hij komt samen met zijn muzikale sparringpartner Eric Echampard, de roemruchte jazzdrummer die een blitzcarrière maakt als side-kick van gitarist Marc Ducret. Verder maken de Japanse sopraan Tomoko Taguchi en fluitiste Chrissy Dimitriou hun opwachting en zal Ictuslid Michael Schmid een nieuw werk van Aperghis creëren voor beatboxende fluitist. Op het programma 160 minuten muziek van onder andere de la Fuente, Mitterer, Matuz, Partch, Reiter, Glass en Mâche.
PROGRAMMA
M. Monnet (1947): Eros Machina voor elektrische gitaar, basgitaar en tape (1978)
B. de la Fuente (1969): Fil Rouge voor viool, drums, dwarsfluit, elektrische gitaar, elektrische bas, piano en cello (2011)
H. Partch (1901-1974): Barstow & The Letter voor stem, gitaar en klavier
F.-B. Mâche (1935): Kengir voor sopraan en sampler (1991)
Liquid Room laat zich inspireren door Nuove Sincronie, een bijzonder muziekfestival in Milaan, georganiseerd door Fausto Romitelli en Riccardo Nova. Het draait om hedendaagse muziek, maar dan in de sfeer van een rockfestival of van een nachtenlange elektronische improvisatiesessie: het publiek loopt vrij van het ene naar het andere podium, gaat binnen en buiten – de bar blijft open – terwijl de muziek zonder pauze doorgaat. In ware happeningstijl geeft de zaal ruimte aan een ketting van remix, improvisatie en creaties. Voor deze tweede editie van ‘Liquid Room’, die voor de eerste keer in Gent neerstrijkt, nodigt Ictus de Franse elektrische vioolspecialist en componist Benjamin de la Fuente uit. Hij komt samen met zijn muzikale sparringpartner Eric Echampard, de roemruchte jazzdrummer die een blitzcarrière maakt als side-kick van gitarist Marc Ducret. Verder maken de Japanse sopraan Tomoko Taguchi en fluitiste Chrissy Dimitriou hun opwachting en zal Ictuslid Michael Schmid een nieuw werk van Aperghis creëren voor beatboxende fluitist. Op het programma 160 minuten muziek van onder andere de la Fuente, Mitterer, Matuz, Partch, Reiter, Glass en Mâche.
PROGRAMMA
M. Monnet (1947): Eros Machina voor elektrische gitaar, basgitaar en tape (1978)
B. de la Fuente (1969): Fil Rouge voor viool, drums, dwarsfluit, elektrische gitaar, elektrische bas, piano en cello (2011)
H. Partch (1901-1974): Barstow & The Letter voor stem, gitaar en klavier
F.-B. Mâche (1935): Kengir voor sopraan en sampler (1991)
Interzone voor sopraan en Fender Rhodes: liederen van G. Fauré (1845-1924) en C. Debussy (1862-1918)
P. Glass (1937): Piece in the Shape of a Square voor twee dwarsfluiten (1967)
I. Matuz (1947): 'The Glizz' voor dwarsfluit
W. Mitterer (1958): 'Coloured Noise, sentences 5' voor strijkers, 2 fluiten, slagwerk, keybord, e-gitaar en electronica
E. Reiter (1976): 'Konter' voor basfluit en elektronica
E. Reiter (1976): 'Konter' voor basfluit en elektronica
H. Lachenmann (1935): 'Pression' voor cello (1969-1970)
B. Stangl (1960): Creation for a quasi-rock band
Ivan Fedele (1953): Apostrofe (2000) voor fluit solo
MUZIKANTEN
Benjamin De La Fuente, viool, electro
Eric Echampard, drums
Wolfgang Mitterer, electro
Michael Schmid, fluit, stem
Chrissy Dimitrou, fluit
François Deppe, cello
Géry Cambier, contrabas, basgitaar
Tom Pauwels, elektrische gitaar
Jean-Luc Plouvier, keybords
Gerrit Nulens, slagwerk
Tomoko Taguchi, sopraan
PRAKTISCH
Handelsbeurs, Gent, january 26th, 2011 | Kaaitheater, Brussels, february 2nd, 2011
Geen opmerkingen:
Een reactie posten